playlist

Thursday, 1 May 2014

BELAJAR MEMBACA

  • Membaca ialah proses pembentukan dan pemberian makna melalui interaksi pembaca dengan bahan bacaannya.
  •  Proses membaca ini sangat berkait rapat dengan proses penglihatan.
  • Simbol, lambang, atau tulisan yang dilihat pada satu permukaan akan ditukarkan menjadi persembahan minda yang bermakna.
  • Ketika membaca, mata akan bergerak mengikut garis dalam bahan yang bertulis.
  •  Mata akan tertumpu pada sesuatu bahagian dalam perkataan dan ayat mengikut kelancaran pembaca.
  •  Bahan bertulis yg dilihat itu akan menjadi isyarat dan isyarat seterusnya ditukar menjadi maklumat.
  • Maklumat itu akan dihantar ke otak untuk proses pembentukan makna ataupun kefahaman.

BELAJAR MEMBACA KANAK-KANAK DENGAN KAEDAH FONIK

  • Teknik fonik semakin popular di Malaysia terutamanya dalam mengajar kanak-kanak mengenal huruf dan membaca.
  • Menggunakan fonik bukan sahaja memudahkan anak membaca dalam bahasa  Melayu, tetapi juga dalam Bahasa Inggeris dan menulis tanpa mengeja.

CARA MUDAH MENGENAL KAEDAH FONIK
  • Menyembunyikan huruf TANPA MENYEBUT HURUF. Contohnya huruf ‘a’ disebut aaa seperti ayam, api, awan. Huruf ‘b’ disebut dengan ‘beh’ , huruf ‘c’ disebut ‘ceh’ dan seterusnya.
  • Anak-anak lebih mudah mengingat huruf melalui lagu dan kad imbas. Kemudian anak-anak diajar kaedah gabungan bunyi, seperti ‘beh’ dan ‘aaa’ menjadi ‘ba’. ‘Ceh’ dan ‘aaa’ menjadi ‘ca’. ‘Deh’ dan ‘aaa’ menjadi ‘da’ dan seterusnya.




ANTARA LANGKAH UNTUK BELAJAR MEMBACA :

                                i.            Mengenal pasti permukaan bercetak dan memecahkan kod perkataan.
                              ii.            Mengenal pasti bentuk ortografik
                            iii.            Memperoleh maksud perkataan berdasarkan pemikiran pembaca.

STRATEGI DALAM BELAJAR MEMBACA

                                i.            Membaca haruslah mempunyai motivasi dan tujuan
                              ii.            Bijak mencari bahan bacaan yang mudah difahami
                            iii.            Membuat semakan ringkas secara menyeluruh bahan yang dibaca.

No comments:

Post a Comment