- Pemilihan bahan bacaan bagi kanak-kanak adalah mengikut peringkat umur mereka
- Menurut Molina S. Nijhar (1979) menegaskan bahawa buku-buku yang bermutu ditulis dengan persembahan yang menarik, fakta-fakta yang tepat dan sesuai, bahasa yang mudah dan dalam lingkungan pemahaman peringkat umur kanak-kanak yang ditujukan.
Peringkat
usia dua ke empat tahun.
- Menurut Wardle (2003), peringkat praoperasi oleh Piaget bermaksud kanak-kanak belum lagi faham tentang konsep konservasi, akan tetapi kanak-kanak telah berfikir secara simbolik.
- Mereka boleh menyatakan tentang objek, idea, perasaan dan pengalaman dengan perkataan, bilangan dengan nombor.
- Ini termasuklah buku mengenai nombor dan pengiraan, buku ABC, persamaan dan perbezaan, dan kamus bergambar.
- Selain daripada itu, buku-buku yang melibatkan penyebutan nama sesuatu objek dan aksi sesuatu gambar akan dapat menggalakkan perkembangan bahasa mereka.
- Kanak-kanak suka mendengar bunyi perkataan, dan sukakan yang berulang-ulang.
- Buku untuk kanak-kanak usia ini perlulah menjurus kepada perkataan-perkataan yang digunakan dalam kehidupan seharian dan juga mengenai diri dan dunia kanak-kanak.
- Kanak-kanak pada peringkat praoperasi ini telah mula memahami gambar sebagai cerita.
- Gambar untuk peringkat usia ini perlulah terang dan jelas supaya dapat menarik minat kanak-kanak terhadap buku tersebut
Peringkat usia lima ke tujuh tahun.
- Kanak-kanak pada usia ini menggunakan intuition atau perasaan mereka dalam membantu memahami dunia persekitaran mereka.
- Walaupun kanak-kanak ini masih menyukai fantasi, realiti sebenar mula memberi makna kepada mereka dan mula ingin tahu tentang orang lain dan hubungan antara satu sama lain.
- Menurut Salleh Daud dan Izzah Abd Aziz (1979), kanak-kanak suka membaca dan mendengar tentang kanak-kanak lain mengenai masalah mereka. Di antara buku yang sebegini ialah ‘Lili Lupa’, ‘Maafkan Lili’ dan lain-lain buku.
- Menurut Brown dan Tomlinson (1999), buku bergambar masih lagi diminati oleh-kanak-kanak berusia empat hingga tjuh tahun.
- Mereka memilh buku bergambar sebagai buku kegemarannya, menghafal teks setelah berulang – ulang kali berhibur dengan buku tersebut.
- Dalam buku bergambar, panjang cerota sepatutnya tidak melebihi 2000 perkataan bagi memelihara daya penumpuan kanak-kanak terhadap cerita tersebut.
- Menurut Cullinan (1993), kanak-kanak usia ini menggemari cerita yang mempuntai kuasa ajaib.
- Misalnya watak-watak seperti Cinderella, Bawang Putih Bawang Merah dan lain lain watak dipercayai benar-benar wujud pada zaman dahulu.
- Pada usia ini juga, perasaan ingin tahu kanak-kanak amat kuat. Mereka ingin tahu bagaimana sesuatu terjadi lalu menggunakan buku untuk mencari jawapan. Oleh itu, buku yang memberi maklumat seperti buku ‘Cantiknya Rama-rama’ dan ‘Anak Cicak Hilang Ekor.
- Kanak-kanak pada usia ini juga berada si peringkat inisiatif lawan rasa bersalah. Mereka mula sedar terhadap tanggungjawab mereka dan hubungan mereka dengan orang lain.
- Oleh itu, buku-buku yang menunjukkan kanak-kanak seperti mereka melakukan kesalahan dan berusaha membetulkan kesilapan tersebut dan memberi pengajaran kepada mereka.
- Misalnya buku cerita ‘Maafkan Saya Kakak’ dan ‘Mari Berdamai’.
Kanak-kanak berusia tujuh ke Sembilan
tahun
- Pada peringkat ini, kanak-kanak telah boleh membuat eksplorasi secara berdikari dan memahami konsep abstrak dengan lebih baik dan setiap kanak-kanak berbeza dari segi kebolehan, pencapaian dan minat.
- Kanak-kanak telah boleh membuat perkaitan logik dan telah boleh menyelesaikan masalah.
- Kanak-kanak pada usia ini telah memahami cerita-cerita yang kompleks dan berasaskan realiti kehidupan.
- Mereka mula menyukai cerita yang berlaku dalam kehidupan sebenarnya dan buku-buku bersiri yang menggambarkan sekumpulan kanak-kanak sebagai pemegang watak yang menempuh pelbagai dugaan bersama akan dapat menarik minat mereka.
- Misalnya buku ‘Amir Molar dan Keluarga’, ‘Keikhlasan dalam Beribadat’ dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment