Kesimpulannya, membaca
bukan sahaja menyebut patah-patah perkataan tetapi memahami makna dan maksud
tentang apa yang disebutkan. Harris dan Sipay (1980), menyifatkan proses
membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang bermakna tentang
lambang-lambang bercetak atau bertulis. Falsafah membaca digambarkan oleh
cerdik pandai menerusi pelbagai motto antaranya ialah "Membaca jambatan
ilmu" dan "Membaca pengasah minda". Dua moto ini sudah cukup
untuk menyatakan betapa pentingnya membaca dalam kitaran hayat manusia..
kemahiran membaca seharusnya tidak dipandang remeh oleh pelajar. Kemahiran
membaca yang betul akan dapat meningkatkan pemahaman dengan lebih berkesan.
Oleh itu teknik membaca yang betul amat penting dalam suatu proses
pembelajaran. Teknik dan pendekatan membaca yang betul perlulah diterapkan oleh
guru kepada pelajar agar mereka dapat menguasai kemahiran membaca. Justeru
hubungan dua hala antara guru dengan pelajar dalam, konteks melonjak kemahiran
membaca pelajar amat diperlukan.
No comments:
Post a Comment