playlist

Thursday, 1 May 2014

PENTAKSIRAN MEMBACA

A) Pentaksiran Formal (bertulis)

Dengan menggunakan taksiran ini, guru dapat memberikan markah dan gred kepada murid-murid. Ini adalah lebih sistematik. Pentaksiran jenis ini bertujuan untuk menilai murid-murid untuk satu jangka masa pengajaran. Contoh pentaksiran membaca ialah ujian, kuiz dan esei. Guru boleh memberi satu petikan panjang dan menyediakan soalan berdasarkan petikan mengikut aras Taksonomi Bloom.


PENGUJIAN
Ujian merupakan alat ukur yang digunakan untuk mengukur penguasaan murid dalam membaca sesuatu bahan bacaan. Antara ciri utama ujian ialah:

                               i.            Kesahan ujian (menguji apa yang hendak diuji)
a.      Kesahan kandungan
-Merangka Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
b.      Kesahan gagasan
-Guru perlu tahu untuk menilai idea murid berkaitan dengan soalan pendapat.
-Contoh: Apakah pandapat anda berkaitan dengan proses membaca?
-Guru perlu membuat pertimbangan jawapan apa yang boleh diterima ketika membina soalan ini.
c.      Kesahan berkaitan dengan kriteria
-Perkaitan antara pencapaian dalam sesuatu ujian dengan kriteria luaran yang berkecuali.
-Kesahan ini juga berkaitan dengan adakah ujian yang dijalankan sah mengukur apa yang hendak diukur.
-Kriteria serentakà ditunjukkan pada masa yang sama dengan pengukuran yang dikenakan ke atas kriteria tersebut.
-Kriteria jangkaan ditunjukkan pada satu selang masa selepas pengukuran dikenakan ke atas ujian tersebut.

                             ii.       Kebolehpercayaan ujian
-Ketekalan ujian dalam mengukur apa yang hendak diukur.
-Ujian yang mengukur sesuatu gagasan/pandangan dengan skor yang tekal bermaksud kebolehpercayaan adalah tinggi manakala ujian yang menghasilkan skor yang berubah-ubah menunjukkan kebolehpercayaan ujian adalah rendah.

                          iii.        Keobjektifan ujian
-Berkait dengan penskoran yang diberi oleh pemeriksa. Jawapan yang sama mestilah mendapat skor yang sama walaupun diperiksa oleh dua orang pemeriksa yang berbeza dan ini bermaksud keobjektifan ujian adalah tinggi.
-Jadi, jadual penskoran haruslah disediakan untuk memastikan ujian mempunyai keobjektifann yang tinggi.

                           iv.        Kebolehtadbiran
Pentadbiran ujian dapat dijalankan dengan sempurna jika:
a.   arahan terutama cara menjawab soalan ujian mestilah diberi dengan tepat, jelas dan ringkas.
b.    soalan yang disusun mestilah dari mudah kepada sukar.
c. guru memadankan bilangan dan kesukaran soalan dengan masa yang diperuntukkan untuk menjawab.
d.   guru memperuntukkan masa 45 saat untuk murid menjawab setiap soalan yang mengandungi soalan aneka pilihan yang mengandungi 5 pilihan jawapan.
e.   pengumuman yang dilakukan semasa peperiksaan mestilah ringkas, jelas dan mudah difahami oleh semua murid.
f.     masa perlu ditambah jika berlaku gangguan.

B) Pentaksiran Tak Formal

Pentaksiran jenis ini kebiasaannya berlaku secara lebih bersahaja. Berdasarkan pentaksiran ini, ia dapat memberikan gambaran menyeluruh tentang kemahiran, kebolehan dan perkembangan berterusan murid terhadap tahap pencapaian membaca mereka.

Ciri-ciri yang membezakan pentaksiran tak formal dengan pentaksiran formal:

Ciri
Pentaksiran tak formal
Tujuan
-Membimbing murid mencapai kemahiran yang disasarkan.
-Guru dapat mengenalpasti kelemahan-kelemahan murid, memperbaiki kaedah mengajar dan merancang program intervensi lebih awal untuk mengatasi masalah murid.
-Markah dan gred tidak dititikberatkan.
-Juga dikenali sebagai penilaian formatif.
Pelaksanaan
-Berlaku sepanjang masa pengajaran.
-Jadi, guru dapat mengikuti perkembangan pembelajaran murid.
-Juga dikenali sebagai pentaksiran alternatif atau pentaksiran autentik.
Alat pengukuran/instrumen
-Biasanya menggunakan inventori, senarai semak, skala, rubrik dan juga catatan guru.

D) Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS)

PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik, iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani), psikomotor (jasmani) dan sosial selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dalam PBS, peranan guru adalah untuk mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid. Guru juga menentukan hasil pembelajaran yang hendak diajar dan ditaksir, merancang dan membina instrumen pentaksiran, melaksanakan pentaksiran, merekodkan hasil pentaksiran, menganalisis maklumat pentaksiran, melaporkan hasil pentaksiran dan membuat tindakan susulan.


Ciri-ciri PBS ialah:


 

No comments:

Post a Comment